~

,

Sunday, 15 September 2013

Pencuci mulut petang ini

Assalamualaikum...

Annyeong Hasaeyo...

Pencuci mulut sampingan untuk minum petang hari ini...

Sagu lagi.......dan lagi... nak resepi klik sini

Saja ja nak tayang....kali ni buat warna kegemaran pulak tu...haisshhhh!

kali ini warna purple pulak... ^^~

Nnyum nyummmm makan sejuk-sejuk...nak letak buah pun boleh ...

Jemput minum semua.. saya minum KOPI~


Ilal-liqo

Annyeong~~

Sunday, 8 September 2013

Jom Pekena!

Assalamualaikum..^^~

Annyeong Hasaeyo...

Ini semua sebab perut kosong (ganti posa), jadi semua keinginan memang lain macam sikit.

Dah lama aku teringin nak makan nasi lemak daun pisang yang ada set lengkap.

Jadi, dengan penuh ibtizam, aku keluar dari kepompong malas dan tak tahu. Tak tahu di sini merujuk kepada setiap kali aku buat sambal mesti fail. Ini serius!!!..bukan mainan bukan jua cobaan...

Alhamdulillah..hari mak aku ada, so...selamat.. Kiranya tang sambal tu sumbangan mak la..

Tak tau la...bab-bab masakan lauk-pauk dan nasi ka apa ka....yang ke arah menu berat atau utama memang aku tak pandai....asalnya tak beminat. Tapi bab manisan memang aku minat, walaupun sekadar tengok menu.....

Meh! meh laaa sini ..nak tayang sikit....rupa paras depa....


tertinggal satu benda ~ daun pisang 

Dari kiri, kenalkan Nasi Lemak, air kopi pegaga (sedapppp), ulaman timun dan KANGKUNG (kangkung nilah penyebab utama, aku teringin sangat nak berbuka dengan nasi lemak hari ni), sambal sotong kembang, telur rebus, ikan bilis dan akhir si kacang. Hanya dek kerana jatuh cinta pada kangkung, maka terjadilah nasi lemak lengkap ni..hahahaha

Jemput makan semua!..

Jom kita baca doa berbuka dulu ya..khas untuk depa yang berpuasa la..



Layan dulu ye..

Bismillah.


Annyeong~

Ilal-liqo.

Saturday, 7 September 2013

'Kali Pertama Menjala'

Assalamualaikum ^^~

Annyeong Hasaeyo!...

Tayangan perdana cerita 'Kali Pertama Menjala' ....

Kikikikui~ ye ye ooo je kan...... tak kisahlah apa pun, apa yang penting kita 'enjoy'!!!!

Aku nak cerita banyak, memang tiada kepandaian, jadi marilah kita saksikan cerita pendek aku melalui 3 keping gambar di bawah ni hah!...

Jom chekidautt!!!
ni masa mula-mula. hasilnya tidak menjadi...dah macam lempeng pun ada, mungkin adunannya terlalu cair


Tada!!! hah..yang ini adalah rupa sikit, ini pun hasil pertolongan mak, tanpa menambah apa-apa ke dalam adunan tadi, tapi memang komen mak adunannya sedikit cair. Lepaih tu nak habaq, warna jala aku ni kaler oren bukan kuning..ni sabit tak jumpa pewarna la, maka hentam sajalah.....


Tudia pekena dengan gulai ayam... Gulai ayam ni aku masak sendiri juga. Komen mak, tekak dia lagi berkenan kalau dibubuh santan bukan susu. Aku bukan saja nak bubuh susu, aku hanya memanafaatkan apa saja yang ada dalam peti ais ....nak jimat beb! ..Apa lagi jemput semua...walaupun macam-macam komen yang diterima...asalkan tekak bujang aku boleh terima ..jalannn.. ^^~

Tamat.

Annyeong!!!

Ilal-liqo. ^^~


Friday, 6 September 2013

My FIRST Pavlova!

Assalamualaikum...

Annyeong Hasaeyo....

tadaaaa....... nak tayang pavlova pertama saya....hasilnya tidak menjadi sangat...

Jom kita cuba buat lagi...T_T.


nite.
nak tidoq nanti jangan lupa baca doa tidur ya...dan Syahadah.

Ilal-liqo


resepi Puding Karamel

Assalamualaikum ^^~..

Annyeong Hasaeyo...

Hai...hari ini nak 'tepek' resepi caramel...

Jom 'chekidauuttt'....

Resepi dikongsikan oleh Kak Rozilah Abdullah (kak gee), melalui facebooknya....terima kasih banyak-banyak ya k.gee, semuga akak ditambahkan ilmu yang bermanafaat. Arigato Gozaimass....(^_*)~

RESEPI PUDING KARAMEL

Bahan-bahan:-
A - 1/2 cawan gula pasir (masak hangus dalam loyang dan ketepikan)
B - 7 biji telur gred A
C - 1 tin susu pekat
D - 2 tsp tepung kastard
E - 1 tsp esen vanilla
F - 1 tsp pewarna kuning telur * optional - tak mau letak pun tak pa ~ ikut suka hampa

Cara-cara:-
1. Campurkan bahan (B hingga F) ke dalam pengisar. (senang guna pengisar) - nak cara pukul dalam mangkuk pun boleh juga. Ok..kisar sehingga sebati.
2. Tuangkan adunan ke atas loyang yang berisi gula hangus tadi (seelok-eloknya ditapis- untuk buang buihnya.
3. Kukus selama 1/2 atau sehingga masa.

p/s :- Nak tahu sudah masak ke belum, uji guna pisau dibahagian tengah adunan. Sekiranya tiada adunan yang melekat, itu tandanya sudah MASAK!...kikikikih. Kemudian sejukkan sebelum dihidangkan.

Jom Pakat Cuba naa.....

cubaan kali kedua....aku tak gemar sangat...semuanya untukmu anak2 penakan cheq...^^~


Ok..jumpa lagi...

Annyeong~

Ilal-liqo.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...