~

,

Tuesday, 12 November 2013

Si Kentol

Assalamualaikum...^^~
Annyeong Hasaeyoo......

Dah makan ke....?

Biasanya tengahari jarang makan sebabnya tak tau nak makan apa....tu la kan...mewah kita ni dengan menu makanan...tapi still tak tau nak makan apa...huhu..

Gara-gara semalam, tengok kak zila makan benda ni...so hari ni mood berkobar-kobar nak cuba...

Nak tengok rupa paras si kentol tu....

Jom chekidautttt....

suka tak ? suka tak?.....mesti la suka... :)

Kenapa nama dia 'kentol'...merujuk kepada yang merekomennya...nama ni dalam bahasa Indonesia. Itu saja maklumat yang ada...

Macam makan bakso pun ada.....ermmm memang sedap....

Ok..nak sambung hirup kuah.....

Annyeong..

Ilal-liqo..

Saturday, 9 November 2013

RESEPI KEK PISANG KAK GEE

Assalamualaikum ^^~

Annyeong Hasaeyo............ (✿◠‿◠) 

Apa khabar semua....

November aku datang.......kikiikih....takde kena mengena pun.... Bila bulan November ja, mesti November Rains.....

Bila November Rains aje, petang-petang minggu ni, mulalah...kalau tak buat taik mata dan luaskan kuasa jajahan kat bantal ish ish...wat malu ja anak dara camgini kan..kann....takpun aktiviti lain tak lain tak bukan melayan selera si anak tekak..perut tak kata apa pun...tekak ja yang lebih-lebih ...huhuhu

Asal hujan aje lapar....kalau lapar tu...hujan lah tu... ^^~  camnolah eden nak kuruih..

Aku ni bab mengumpul resepi memang teror....tengok rancangan masakan pun teror.....tengok cerita pasal makan-makan pun layan......tapi nak mencuba resepi yang terkumpul tu ja malas.....Kalau datang mood rajin aku pun, balik-balik resepi yang sama ja aku buat....

Hah! dah puas membebel...mengarut tak tentu pasal....ni dia...nak sharing is caring resepi kali ni. Resepi ni ambil daripada Kak Gee (Rozilah Abdullah) yang merupakan rakan fb ana lah.... Beliau ni meme terror lah dalam bab masak-memasak nih..turut juga menerima tempahan. SO...sesape nak tempah kek ke,...masakan pagi ke...kenduri ke...silalah jangan ragu-ragu bertandang ke fbnya.

So...meh tengok ape bahan-bahannya...

Ahah....sebelum tu....nak habaq sat....resepi pasai pa nama dia Kek Pisang Kak Gee....hah..sabit dari nama empunya resepi la nohh....

taadaaa....suka tak suka tak......mesti la sukakan....hahahah (trademark chef ammar tv alhijrah)

Resepi Kek Pisang Kak Gee
Bahan-bahannya
325 gram pisang berangan (lebih kurang 5 biji)
280 gram gula kastor
250 gram tepung superfine
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
5 biji telur saiz A
secubit garam
1 sudu teh esen pisang
275 gram minyak / minyak jagung

Cara membuatnya:-
*Panaskan oven 160 darjah selama 20 minit.
1. Ayakkan tepung superfine bersama baking powder dan baking soda dan ketepikan.
2. Lenyekkan pisang hingga lumat.
3. Masukkan gula, telur , garam, esen pisang dan pisang lenyek tadi ke dalam mangkuk pengadun. Pukul sehingga sebati.
4. Masukkan tepung dan pukul lagi.
5. Masukkan minyak dan pukul sekejap dan kaup balik.
6. Sediakan loyang chiffon (yang bulat di bahagian tengah) dan tuangkan kesemuannya. (boleh juga gunakan loyang petak saiz 8x8x3
7. Bakar selama 1 jam @ sehingga masak dengan suhu 160 darjah mengikut oven masing-masing.
* Kek akan lebih moist bila dipotong pada keesokkan harinya.

Note dari kak Gee...
Semua bahan di atas menggunakan mug minuman tapi telah saya sukat dan tukar menggunakan gram.
Boleh juga gunakan mug minuman untuk sukatan sekiranya tiada penimbang di rumah.
Semua sukatan perlu menggunakan sukatan mug yang sama sekiranya menyukat tepung, gula, pisang dan minyak. :)

keratan rentas.....hasil pertama... mak kata manihhh sangat.......hrmmm adik-adik kata..ok dah...biasa ja....
Sebenarnya...aku tak ikut sangat sukatan kak gee tu...hanya guna mug macam note kak gee tu. Kemudian aku tak juga menggunakkan mixer pun...dan penggunaan telur pun, aku kurangkan kepada 3 biji ja. Alhamdulillah menjadi juga...cumanya kalau ikut betul-betul resepi kak gee rasanya hasilannya lebih mantop gitu.....

Dek kerana mak memberikan komen yang membina...aku pun dengan perasaan rajinnya...membuat adunan kedua dengan mengurangkan penggunaan gula. Kuantiti pisang pun aku kurangkan sebiji.. Pisang ape aku gunakan pun tak pasti sebab pisang mak bawak balik dari kampung...macam nak lebam je....macam nak buruk je... kikikih....

hasil kedua dengan pengurangan gula...dan kurangkan sebiji pisang....loyang pun kecil sedikit lebarnya 

tapi yang kedua ni ...ada tambahan kacang walnut..... (✿◠‿◠), but yet still mak kata manis......ahdoiii.....

No kali ketiga....pisang pun dah habis da....mungkin akan datang kena separuh ja sukatan gula tu.....

Apa-apa pun, korang jangan tak cuba tau......

Saya sudah...anda bila lagi....

Annyeong~~(✿◠‿◠) macam comel je....macam cute je....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...