~

,

Saturday, 1 November 2014

PUDING SUMI SUSU KASTARD

Assalamualaikum...semua :)

Annyeong Hasaeyo....

Malam ni satu Malaysia, rasa dok melayan final Piala Malaysia antara JDT vs Pahang....

Siapa la juara agaknya ya....

Aku pulak....???

Hehehe...berkualiti 'time' untuk diri sendiri....

Meh layan resepi yang baru dicuba...

cubaan pertama


Sumber:
facebook: Mama Adamsufi Mazri... terima kasih noo selalu syer resepi sedap...

PUDING SUMI SUSU KASTARD

Bahan-bahannya
1 pek 10 gram agar agar serbuk  (pilih yang jernih)
gula secukupnya - saya letak secawan tapi tak penuh
1 sudu kecil perasa laici( kordial pun boleh, saya guna perisa strawberry)
sumi secukupnya
2 sudu besar tepung kastad
300 ml susu segar
1300 ml air

Langkah penyediaannya:-
1. Larutkan serbuk agar agar dalam 1300 ml air terlebih dahulu, kemudian pindahkan ke pan/periuk dan didihkan, tambah gula secukupnya.
2. Setelah mendidih tutup api,
3. Dalam bekas, susun sumi, kemudian dengan perlahan-lahan tuang dalam 2 senduk besar agar agar tersebut dan biarkan ianya membeku sebentar.( campurkan 1 sudu kecil perisa laici untuk agar agar jernih ni)
4. Baki didihan agar-agar dicampurkan dengan susu - api perlahan
5. Setelah lapisan pertama keras sedikit dengan pelahan tuang sedikit agar-agar bersusu tadi sebagai lapisan kedua, biarkan ianya mengeras seketika
6. Akhir sekali baki agar-agar bersusu tadi dicampurkan pula dengan tepung kastad dan dididihkan seketika sehingga campuran tepung larut dan sebati, kemudian dengan perlahan-lahan tuang ke atas agar-agar lapisan kedua tadi. Biarkan seketika dan bolehlah disimpan di dalam peti sejuk. Siap.

Nota mama Adamsufi:
PLASTIK AGAR AGAR POWDER JENIS NI DI NYATAKAN SATUKAN SERBUK AGAR-AGAR BERSAMA 1000ML AIR, tapi tak ikut sebab keras, jadikan 1600ml sukatan air nya untuk hasil puding yang lembut dan sedap ..


tersalah beli agar-agar berperisa...


3 lapisan

warna lapisannya tidak menyerlah sangat.... lain kali nak beli agar-agar kena perati betul2..


Hang pa semua selamat mencuba na....


tata titi tuti...

Annyeonghi...
(@_@)~

Sunday, 26 October 2014

FLORENTINE COOKIES / KRUNCHY KARAMEL ALMOND

Assalamulalaikum semua :)

Apa khabar.....

Annyeong Hasaeyo.....

Orang lain dah berkurun lama buat resepi ni...saya baru nak terhegeh-hegeh ..

Bahan mentah untuk penyediaan biskut ini sudah lama tersedia, baru kini direalisasikan.....

Apeadehal.....layannn......



sumber resepi:- blog kak ita masam manis / azlitamasammanis.com
FLORENTINE COOKIES / KRUNCHY KARAMEL ALMOND

Bahan-bahannya:-
200 gm tepung Florenta
200 gm badam keping
100 gm kuaci
20 gm bijan hitam

Langkah penyediaan:-
1. Badam dan kuaci dibakar sebentar dalam oven pada suhu 160'C selama 5 minit.
2. Campurkan kesemua bahan dalam satu bekas, dan digaul sehingga rata dan bersalut sempurna (kekacang dengan tepung).
3. Sediakan bekas/loyang saiz 14' x 14' dan dialaskan dengan kertas
5. Panaskan oven pada suhu 160'C
6. Tuang adunan ke dalam loyang dan ratakan - nipis
7. Bakar selama lebih kurang 10 minit
8. Sejurus keluar dari oven, terus potong kepada kepingan kecil
9. Simpan dalam bekas kedap udara.
Siap.!








Rumah kitaorang ....sekali 'hadap' saja.....ish ish...
lagi lagi si Adriana....



Assalamualaikum (@_@)~

tata titi tutu....

Annyeonghi..

Tuesday, 21 October 2014

JERUK MANGGA ASAM BOI

Assalamualaikum...

Annyeong Hasaeyo.... ^^~

Gara-gara teringin yang amat, alang-alang mak nak keluar beli barang dapur, kirim sekali bahan utama itu....

Cabaran betul, hampir-hampir memadamkan semangat yang membara, mana tidaknya bahan utama dapat walaupun hanya 2 ketul sahaja, malang pula bahan sampingan pulak 'sik' ada...

Suruh...... pulak adik ke kedai...

Alhamdulillah, tercapai jua...

Brop brek brop brek...di atas tadi bukannya apa, semenjak dua menjak ini, 'newfeed' facebook dipenuhi dengan si dia yang mengecurkan ayaq liuq cheq la...

Jom chekidaut.....siapakah dia? 


tadaaaa.....

sumber resepi: facebook (tiada nama empunya resepi, saya dapat screenshoot sahaja, walauapapun terima kasih kepada yang sudi kongsi resepi ini) ..

JERUK MANGGA ASAM BOI
Bahan-bahannya:-
2 biji Mangga Muda
10-15 biji Asam Boi
1 cwn Gula (anggaran)
Garam secukup rasa
Cili padi dipotong kecil (ikut pedas - 5,6 biji)

Cara-caranya:-
** sukatnya agak-agak saja ya, resepi ini sebagai 'guide'..
1. Kupas dan potong kecil-kecil mangga. Cuci mangga tadi dan toskan hingga airnya agak kering.
2. Campurkan bahan-bahan lain tadi, kemudian gaul rata.
3. Simpan dalam peti sejuk lebih kurang 4-5jam.
Siap...




Mode: masih menunggu si dia yang kini masih berada dalam 'bilik' sejuk. Harapnya hasilnya tak mengecewakan penantian ku ini... :)

InsyaAllah, kalau ada rezki, kita 'update' gambar 'output'.. nya ya..

Awak-awak semua selamat mencuba ...


Gambatte...

Jumpa Lagi (@_@)~


Sunday, 12 October 2014

MARBLE HOKKAIDO MILKY LOAF

Assalamualaikum..

Annyeong Hasaeyo.....

Terima kasih sebab sudi singgah sini, harap jangan jemu ya dengan intronya...

Layankan aja laah.....hihihi

abaikan yang hangit tu ya... hihihi


sumber resepi:-
Facebook :Kak Ida Osman
**terima kasih banyak-banyak kak Ida atas pengkongsian resepi-resepi yang menarik serta mengujakan dan dan dannn sudi melayan pertanyaan ntah pape saya :)

MARBLE HOKKAIDO MILKY LOAF
Bahan-bahannya:-

540 gm tepung roti
60 gm tepung kek
1 peket yis 
30 gm susu tepung
100 gm gula kastor
1/2 sudu teh garam
1 bj telur
250 gm susu segar sejuk
150 gm krim putar sejuk

Langkah penyediaannya:-

1. Campurkan semua bahan dan uli sehingga elastik dan tidak melekat di mangkuk. 
2. Rehatkan doh selama 1 jam untuk biarkan doh naik sekali ganda
3. Setelah itu, tumbuk doh untuk mengeluarkan angin
4. Bahagikan doh kepada 3 bahagian. Warnakan setiap satu dengan warna pilihan. Setiap kali mewarnakan uli semula sehingga doh tidak melekat di jari
5. Jalin/bentukkan ikut kreativiti masing-masing. . Rehatkan lagi 15min. 
6. Panaskan oven 170'C. 
7. Sapu 'egg wash' dan bakar hingga masak (lebih kurang 30 minit). Ikut oven masing-masing ya.

cubaan pertama yang tidak menjadi...
gara-gara cerdik tahap maksimum...aigooo...

sedia untuk direhatkan ...

selepas sejam...

setelah diwarnakan...

versi dandan..terima kasih rakan fb Sis Azimah Cheebo atas pengkongsian rupa bentuk roti


versi dandan : tayang urat

versi tindan 3 warna dan gulung..

versi dandan 2


keratan rentas


sungguh enak dimakan begitu saja.....



++ saya suka nama roti ni...hati makin terasa melonjak-lonjak mau ke sinun..Nippon..
InsyaAllah ...one sweet day..


Jumpa lagi...

(@_@)~

Saturday, 4 October 2014

PUDING TRIFLE

Assalamualaikum semua...

Annyeong Hasaeyo.....




sumber resepi:-
has2309.blogspot.com
sinarkasihkhairina.blogspot.com


RESEPI PUDING TRIFLE

Bahan-bahannya:-
1-2 kek gulung
1 tin buahan koktail
1 tin susu cair
1 tin air
1-2 sudu gula
3 sudu penuh tepung kastad
1 kotak jelly
400 ml air

Cara membuat:-
1. Potong kek dan susun rapat-rapat ke dalam bekas. Seeloknya susun kek padat dan penuh supaya adunan kastard tidak turun ke bawah.
2. Ambil sedikit air dari tin buahan koktail dan renjiskan sedikit sahaja pada kek. Ketepikan.
3. Dalam bekas lain, masukkan tepung kastard, gula, susu cair dan air menggunakan tin susu cair tadi. Kacau sehingga larut dan tidak berketul.
4. Kemudian masak adunan kastard di atas api yang sederhana besar. Kacau dan sentiasa kacau sehingga adunan likat dan pekat sedikit. Tutup api (kena cepat-cepat proses ini, sebab adunan ini mudah mengeras).
5. Tuangkan adunan kastard ke atas kek gulung (jauhkan dari kipas supaya elakkan adunan kastard cepat mengeras).
6. Letakkan buah-buahan koktail di atas adunan kastard.
7. Masak 1 kotak jelly dengan 400ml air (boleh ikut arahan pada kotak pembungkus). Sejukkan sebentar dan tuang ke atas kek tadi sehingga buahan koktail terendam.
8. Sejukkan sebentar sebelum di simpan ke dalam peti sejuk.


cubaan kali pertama 2011: sampai ada kawan kata, ini resepi kek gulung rendam ke?? aigooo

2014: kembali teringin :)


adunan kastard yang telah dimasak atas api



tak ingat beli brand apa, satu tin itu hanya dipenuhi dengan buah betik dan nenas
dan juga hanya ada  6 biji nata de coco. sahaja!!!.. aigooo


nata de coco sahaja


Sedap tau ...makan sejuk-sejuk...

Selamat mencuba..


Jumpa lagi :)

(@_@)~

Sunday, 28 September 2014

POTATO FRITTERS

Assalamualaikum semua...^^~

Annyeong Hasaeyo.........

Apa khabar semua...

Jom tengok resepi baru yang telah saya cuba di dapur comel emakku... :)




Sumber: Facebook Dapur Chomey Aleen Aireish

POTATO FRITTERS
Bahan-bahan:-
4-5 biji kentang - disagat halus memanjang
1 biji lobak merah - disagat halus memanjang **optional/pilihan
Sedikit daun bawang & daun sup - diracik halus
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar tepung gandum
1 biji teluar
sedikit serbuk lada sulah
garam secukup rasa
sedikit ikan bilis - ditumbuk halus **optional/pilihan
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara membuatnya:-
1. Campurkan kesemua bahan dalam bekas, digaul rata.
2. Panaskan minyak, masukkan sesudu campuran dalam kuali dan leper-leperkan supaya nanti kentang lebih garing. Goreng sehingga keemasan. Angkat dan toskan.
3. Sedia dihidang. Enak dimakan bersama sos cili.

nyumm...

Tip:-
Untuk mendapatkan hasil seperti bersarang kurangkan tepung.











Selamat mencuba semua..

Jumpa lagi..InsyaAllah..

Assalamualaikum (@_@)

Monday, 15 September 2014

HOMEMADE PIZZA

Assalamualaikum...........

Annyeong Hasaeyoo.........

Hasil kali ini, menerima komen-komen positif....

Sedap kata mereka.....




Sumber resepi:-
Facebook: Mama Adamsufi Mazri.....terima kasih mama syer resepi-resepi yang best :)


RESEPI DOH PIZZA

2 cawan tepung high protein ( tepung gandum pun boleh)
2 sudu kecil yis segera mauripan
2 sudu besar susu tepung
160 ml air suam (+/-)
1 sudu besar gula halus
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu besar bread softener ( optional )
1 sudu besar butter cair

Langkah penyediaannya :
1. Campurkan yis bersama air suam selama 10 minit. (Yis yang masih elok akan mengeluarkan buih dan mengembang elok ), jika tidak kembang maknanya yis itu sudah rosak.. ye
2. Dalam bekas bersih, campurkan kesemua bahan yang selebihnya dan gaul/ramas dengan hanya menggunakan jari. Kemudian, buatkan lubang di tengah-tengahnya dan tuangkan yis tadi perlahan-lahan. Uli sehingga menjadi doh yang elastik. (Jika ada Bread Maker, hanya ikut arahan mesin BM, kalau tiada mesin uli lah menggunakan tulang empat kerat)
3. Simpan doh di dalam satu bekas yang agak besar dan tutup kemas dengan kain lembab atau plastik.
4. Setelah doh mengembang/ naik sekali ganda, keluarkan dan tumbuk doh (kalau cara biasa dekat sejam juga menunggu)
5. Bahagikan doh kepada 2 dan canaikan, kemudian letak dalam loyang dan di cucuk.tekan dengan garfu, rehat kan doh sebentar dalam 10 minit
6. Bakar dalam 8 minit api atas bawah dengan suhu 160'c.
7. Kemudian, ratakan dengan sos pizza, mayonis, thousand island dan bahan-bahan topping yang lain mengikut selera masing-masing. Tuangkan sos keju atau taburkan keju parut.
8. Bakar lagi selama 20 minit atau hingga keperangan. Siap...

Boleh ngap..



contoh: cucuk dengan garfu





tudung periuk pun jadi .....asal boleh

nyum...nyumm...puashati..sendiri bikin boleh letak banyak-banyak cik olive





PIZZA SAUCE:
Bahan-bahannya:-
1 sudu besar minyak zaitun/Olive Oil ( minyak jagung pun tak pe)
1/2 cawan bawang Bombay ( cincang halus )
2 biji bawang putih
4 biji tomato ( di rendam dlm air panas sebentar untuk mudah buang kulitnya)- potong kasar/dadu
2 sudu kecil serbuk Oregano
1 tin puri tomato
1 cawan air
Garam secukup rasa
1/4 sudu kecil serbuk lada hitam

Langkah-langkah penyediaan:
1. Panas minyak zaitun and tumis bawang Bombay and bawang putih hingga jadi lembut caramel.
2. Tambahkan tomato yang dah dipotong kasar tadi, didihkan sebentar kemudian tambah air dan bahan-bahan yang lain dan ddihkan hingga sedikit pekat.
Siap...adunan dapat dalam 2 botol saiz sederhana


*****Resepi Pilihan /Optional

kalau sudah tabur cheese, tak perlu lagi nak tambah sos keju...meriah sangat nanti hihihi...

RESEPI SOS KEJU
Bahan-bahannya:-
1 1/2 cawan susu segar
1 sudu besar mentega
1 sudu besar tepung gandum (dibancuh dgn sedikit air)
100g cream cheese
sedikit lada sulah
sedikit gula dan garam

Cara-cara penyediaan: 
1. Cairkan mentega di dalam periuk/saucepan. Masukkan susu dan cream cheese. Kacau hingga keju hancur. Masukkan bancuhan tepung, lada sulah, gula dan garam. Kacau lagi hingga pekat.



RESIPI HOMEMADE SOS
Bahan-bahan:-
2 kg tomato segar dibelah *
3 inci lobak merah dipotong kecil *
1 ulas bawang besar dipotong *
4 - 6 ulas bawang putih dipotong *
4 – 5 tangkai daun selasih*
5 batang cili merah segar *
2 sudu besar gula merah / gula melaka
½ biji lemon ambil jus
1 sudu teh cuka kurma / cuka makan
1 sudu teh herba campuran seperti oregano
1 helai daun bay
Sedikit lada hitam ( kisar halus)- optional
Garam/gula secukup rasa
2 sudu besar puri tomato

Langkah penyediaannya :-
1. Masak semua bahan bertanda * dalam periuk selama lebih kurang 30 minit pada api kecil.
2. Setelah semua bahan telah lembik/hancur, panaskan pada api besar selama 15 minit.
3. Semua bahan tadi dikisar sehingga halus.
4. Panaskan pati tomato dan masukkan daun bay, gula merah, garam, lada hitam, herba campuran dan garam dan masak hingga menjadi pekat kemudian tambah tomato puri
5. Sejukkan sos yang telah masak pada suhu bilik.
6. Masukkan jus lemon dan cuka kurma. Kacau sehingga sebati.
7. Isikan dalam botol untuk simpanan.
8. Sesuai sebagai sos untuk spaghetti bolognese atau lasagna.

**sedap juga ditambah ke atas pizza... saya dah cuba...


Saya sudah, anda bila lagi...

Jadi selamat mencuba.....

Gambattee...

(@_@)~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...