~

,

Sunday, 2 March 2014

VICTORIA SANDWICH CAKE ...kek untuk Sirajuddin

Assalamualaikum :)

Annyeong Hasaeyo .......

Apa khabar semua?... Apa aktiviti hujung minggu korang semua....



Aku minggu ini agak sibuk, dengan bazaar yang adik aku sertai, tapi dorang la yang jaga booth, aku cuma sediakan separuh daripada bahan jualan... ;)

Tapi tadi dia balik kejap, katanya huhuhu kurang orang atas faktor lokasi... mana taknya, nak masuk ke sana macam-macam nak masuk istana gamaknye...huh!

Takpa la, ada hikmahnya sebalik semua ini...

Hah! lagi satu, kalau korang nak tahu kat rumah aku, hari ini ayaq takdak okey! ..diulangi kawasan kami takda air...

Tapi gigih jua aku menyediakan sesuatu untuk hari lahir adik bongsu aku nih!... kalau tak jangan harap... aku pulak dok sorang-sorang sebab mak dengan abah pergi Melaka... so ' I Conquer the house '...hihihihi

Aku pilih untuk menyediakan kek ini sebab bila baca resepi, serta tengok bahan-bahannya mudah didapati dan yang paling penting sekali ianya tidak memerlukan aku untuk 'skill' melepa kek... hihihi... sebab cheq tak pandai lorh...

Jom korang 'survey' dulu resepi kek ini..



VICTORIA SANDWICH CAKE
sumber: Bisous A Toi terima kasih ya sebab kongsi resepi yang sedap ini :)

Bahan-bahannya
250 gm mentega (unsalted butter)
250 gm gula castor
250 gm tepung naik sendiri (aku guna tepung gandum + baking powder)*
250 gm telur (lebih kurang 4 biji setengah hihihi, korang timbang tau)
1 sudu teh esen vanila
1/4 sudu teh garam*
2 sudu besar susu

Hiasan~
Buah Strawberry
Jem (aku guna blueberry, itu ja yang ada kat rumah)
Non-dairy whipping Cream (putar hingga kental dan bertanduk)

Langkah Pembuatannya:-
1. Panaskan oven dengan suhu 150'C  (ikut oven masing-masing ya)
2. Griskan 2 loyang 8" dan letakkan kertas
3. Ayakkan tepung dan garam. ketepikan sebentar
4. Pukul mentega dan gula hingga kembang (warna putih)
5. Masukkan telur sedikit demi sedikit. Putar pelahan selepas setiap kali masukkan telur. Kemudian masukkan esen vanila.
6. Masukkan tepung yang telah diayakkan tadi, gunakan spatula dan kaup balikkan adunan sehingga rata
7. Masukkan susu dan kacau sekata (hingga mendapat adunan 'dough cake', tidak terlalu cair )
8. Masukkan ke dalam loyang-loyang (kalau nak sama berat, gunalah penimbang atau agak-agak untuk 2 loyang). Ratakan dengan spatula
9. Letakkan bahagian tengah oven dan bakar lebih kurang selama 30 minit atau masak.
10. Dah masak, keluarkan dari oven dan biarkan ianya dalam loyang lebih kurang 10 minit, kemudian barulah diletakkan atas 'wire rack' serta dibuangkan kertas alasnya.
11. Sejukkan barulah dihiaskan ikut kreativiti masing-masing ya.

konsistensi adunannya

#keKoreakekita!
hahahahha nak jugak....
Strawberry in the house,  demi adik.. ;)

proses menghias.... kurang kreativiti... hentam sajalah labu...

hiasan kek bahagian pertama/bawah
cream + jem blueberry +buah strawberry

hai! Annyeong Hasaeyo...chonun strawberry fruit imnida...
hihihi itu jela ayat yang tahu pun.....

Eat Me!.....

besday boy...
Judin semoga jadi anak yang soleh..berbakti pada mak abah...jaga solat ...belajar rajin-rajin (mana lah tahu suatu hari nanti ko terbaca kata-kata kakek mu ini...)..secara live dah cakap ...ulangan nih...benda baik takpa ada ulangan, mudahan menjadi doa... Aaminnnn
dah dapat upahkan tadi...

supaya tak membazir...aku penuhkan permukaan atas dengan cream ....

mata adriana.....
tukar baju...
kek depan dah hilang dah....hihihihi...
saja ja nak posing


Sehingga saat aku menaip 'entry' ini, aku masih belum merasai hasil eksperimenku kali ini... cuma berkesempatan merasai keenakkan sebiji buah strawberry. Ermm nikmatnya, sedap sangat...

Korang kalau nak tahu sedap ke tidak, Victoria Sandwich Cake...? cubalah resepi yang aku dah 'tepek' tu..,
Berdasarkan komen adik, katanya, sedap dan lebih terasa menteganya, berbanding kek mentega hari tu.... ermm tiba-tiba, aku dok garu kepala...ting tong sekejap... kek mentega yang mana ya?.. kalau tak salah, ini kali pertama aku buat resepi ini... isk isk isk!..

chak!!!... sejuknye saya dalam ni.... grrrmmmm


Selamat mencuba.

Terima kasih sudi singgah sini. :)

Jumpa lagi..

Annyeong~



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...