~

,

Sunday, 18 November 2012

FOTO - UMRAH ZIARAH - MADINAH PART 1

Perjalanan umrah kami dari Kuala Lumpur, bermula di kota suci Madinah. Kami berada di Madinah lebih kurang selama 3 hari, manakala baki lebih kurang 8 hari lagi diperuntukkan untuk ibadah umrah di Mekah.
Walaupun saya diberikan sedikit ujian di sini, saya bersyukur ke hadrat Allah s.w.t kerna mempermudahkan segala urusan serta memberikan kesihatan yang baik kepada kedua orang tua saya. Syukur.
 'Sesungguhnya Ya Allah, aku mohon kepadaMu agar Engkau menjemput aku lagi ke rumahMu, Ya Allah berikan aku kesempatan untuk merasai nikmatMu lagi serta mudahan aku dapat memperbaiki kepincangan selama aku berada di rumahMu, Ya Allah. Amin"

Saya memang tak pandai nak mengarang-ngarang ayat ke, bunga-bunga cinta ke ape ke.....just nak sharing moment masa kat sana, so...silakan...(*_^)~

Ya Allah , aku ingin jadi tetamuMu lagi..

Pagi yang indah

Payung....memayungi

port lepak ~ sambil tunggu mak

Pintu.....

di sekitar Masjid Nabawi

Masjid ~ berhadapan dengan Masjid Nabawi
Malam ... berhadapan Kubah Hijau 

Keheningan Malam
pengalaman kena halau ~waktu adhan ~lepak kat tiang...huhuu..

Hadapan hotel kami..

Perkuburan Baqi'
Pemandangan dari tingkap bilik.....




ok...nanti kita sambung...(@_@)~
Assalamualaikum. Selamat Malam..

Mungkin boleh akhir doa kita pada malam ini sebelum melelapkan mata ....
Ya Allah, turunkanlah bantuanMu kepada saudara-saudara kami di Palestin, Syria serta di mana sahaja umat Islam ditindas. Amin.


Friday, 16 November 2012

TAFAKUR

Gara-gara tengok cerita 'Di bawah Lindungan Kaabah' ....kelmarin.......
terpesona dengan melodi yang indah, mendayu-dayu
dan jatuh cinta lagi dengan lirik puitisnya....
mengagungkan kebesaran Allah
Subhanallah....

~Tafakur - Opick~
Sejauh-jauh mata memandang
Sedalam-dalam hati merasakan
Hanya setitik debu yang tertuang
Dalam syair pujian

Lepas hati memandang lautmu
Terheran diri pada langitmu
Berjuta kata tak cukup untuk 
Melukis indahmu

Melihat bintang alangkah jauhnya
Melihat biru alangkah dekatmu
Melihat hutan melihat gunung
Siapa menjagamu
Mendengar tangis dalam deritamu
Rasakan luka dihari-harimu
Pada siapa air mata ini kan mengadu

Ho ho aa ha ha ooh ohh ha ha
haa haa haa......

Bumi akan sepi
Bangga sementara
Adakah tempat kembali..
Adakah selain Allah..





tapiii......sedih sangat tengok ending cerita tu....;(



Wednesday, 14 November 2012

MA'AL HIJRAH 1434H


Abu Hurairah berkata: "Setiap kali datangnya Tahun Baru membuatkan aku risau dan resah kerna semakin singkat umurku, semakin dekat ajalku, semakin tipisnya waktu pengampunan Allah terhadapku, semakin dekatnya hari penghitunganku".





~1 Muharam~
Satu Muharam Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah

Atas Keyakinan dan Iman yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta

Hijrah itu Pengorbanan
Hijrah itu Perjuangan
Hijrah itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

Oleh itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman

::sumber: Internet

Tuesday, 13 November 2012

Boring Boring Cara

Assalamualaikum....Selamat Petang ....Konichiwa..Annyeong.... :)

Sebenarnya tengah boring sesangat...family ramai balik kampung...orang India sambut deepavali, depa pulak dok pakat balik kampung...

Bila lapar melanda........tapi masih ada mood rajin nak mengeledah dapur,......  maka terhasil lah, juadah mimun petang hari ni....

tapi bahan2 semua ape yang ada saja dalam gobok mak ni....pastu main taram ja la....nak mencari-cari resepi maleh ler pulak.....buleh lerr nak layan tekak orang bujang...



Rupa kuih cara ada, rasa plak...jeng jeng jeng... 
Bahan-Bahan yang digunakan untuk adunan tepung dia:-
Tepung Gandum
Air
Telor sebiji
Pewarna kuning
(untuk makluman tiada sukatan sebab aku pun main belasah ja.....huhuhu)

Cara-Cara pembuatannya pulak:
Campur ja semua, bancuh sampai cair dan pastikan tiada ketulan-ketulan  (kalau  ada tapiskan)
Sapukan minyak pada acuan, letak adunan tepung tu, kemudian letak la gula sikit..tutup la.. tak lama tu masak la...
Dah siap..lepas tu buat la air kopi ke nescafe ke...ngam..;)



nak tayang gambar acuan cara mak....hehehehe


cuba la......jadi la juga rupa kuih...hihi

Annyeong..

Monday, 12 November 2012

Northern Soup

Hari itu...balik dalam hujan...sampai2 aja di rumah, mak tengah mengerjakan dapur..... biasa hujan2 baik baring2 kan ...landing time.......hihihihi...
Hoiiiiii sekali tengok, mak dalam mood rajin, tengah merebus sup...(ni mesti saki baki daging korban hari tu....).....pastu tengok ada beehoonnnn warna kuning.... aku pulak apa lagi, mood  masa tu terus naik ke tahap gaban....rupa2nya ....in the making beehoon sup ...wow .... ...ma fevret lorhh......


Oh Ha-Ni Noni Eza 2012

Beehoon Sup Utara (masakan mak (*_^)~ )


Makan masa hujan-hujan nih....pergh....feel dia manyak syiok wooo.....digandingkan pula ngan ayaq nescafe "o/tarik" ..marvelous...

Tapi....itu... hari itu la...

Sebenarnya...sebelum "hari itu" lagi....dok teringin nak makan Sup Meletup...
Sup Meletup ni nama kedai makan....rasanya famous gak gerainya...banyak jugak cawangan dia....dulu ada cawangan kat area rumah nih....alih2 diaorang tutup plak .....huhuhuhu dah kempunan aku....

Suasana sekarang: Hujan Lebat..........November rain....;)
Mood sekarang : nak Sup Meletup...huhhhuuhuh



Sup Meletup Oh Sup Meletup!.......................................................

Sunday, 11 November 2012

Masjid Jamek

Masjid Jamek Kuala Lumpur
Permandangan dari Stesen LRT STAR
hasil dari teknologi kamera henpon oren...W508 Sony Ericson
gambo lain ada http://500px.com/OhHa-NiNoniEza
bukan pro...tapi suka tangkap gambar....

nak tau info lebih lanjut sejarah asal usul Masjid Jamek,
jangan ragu2 ke http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Jamek,_Kuala_Lumpur

JEMPUTAN AGUNG

Subhanallah......Alhamdulillah.....Allahu Akhbar!...
Tiada kata2 dapat diungkapkan ....dan tidak tahu bagaimana mahu menggambarkan perasaan, masa mula2 menerima berita istimewa ini.....Subhanallah Maha Suci Allah...yang memberikan nikmat.....
Sesungguhnya inilah merupakan 'Kenangan Terindah' dalam hidupku....bagi tahun 2012 ini.....
Yaa..........Jemputan Maha Agung ini saya terima dari perantaraNya..iaitu dimana tempat saya mencari rezeki selama ini....
Terima kasih tidak terhingga kepada mereka2 yang diberikan mandat untuk memilih (amboiih ayatt) kerna  sudi memilih saya menjadi antara penerima Insentif bagi wargakerja yang telah lama berkhidmat dengan organisasi.... 
Ganjarannya ialah.. menjadi TETAMU ALLAH. 
                      
              Allahu Akhbar! Allahu Akhbar! Allahu Akhbar!..

Double berdouble (rosak bahasa ibunda- adik-adik jangan tiru ye penjodoh bilangan tu...huhuhuu) sebenarnya hendak memberitahu bahawa kegembiraan berganda-ganda apabila dapat ke sana dengan kedua orang tua saya...mere mak dan abah hey..... Alhamdulillah...syukur atas nikmat dan rahmatNya.

******* Sampai laaaa ni kengkadang bila dok tingat...masih dok tak percaya...Rezki Allah.*******

Kalau nak diikutkan pada permulaannya abah agak berat hati nak sertai...dengan alasannya yang konkrit yakni kesihatannya (siap leh suruh pi tunda tahun depan huhu.....rasanya mungkin abah berat sebab takmau susahkan anak dia kot....) 
....namun dek berkat pujuk rayu dan madah berhelah mak (ayat ja tu.....mana ada helah.....) serta usaha, doa kami akhirnya abah, setuju....Yeahh!..Yippii.... 

Alhamdulillah...puji-pujian hanya bagi Allah...

Silakan ....buah tangan dari lensa sederhana ikut kemampuanku.....canon kaler oren...dan dengan henset sony kaler oren jugak (tapi my fevret kaler, not oren tau)......yang banyak berjasa walaupun dah berapa kali menerima kecelakaan...tapi hasilnya masih di tahap yang membanggakan tuannya...mantOP..
Yukkk......

Mak & Abah (*_^)~...sayang sangat...
dannnnn seronok sangatttt dapat bagi Abah merasa .........
walaupun pada awalnya macam2 dugaan
Alhamdulillah...akhirnya hari tu datang jua...(hari tu la...tapi hari ni baru  entry hihi)

antara jemaah lain tapi kali dalam satu kumpulan dari syarikat Vreka Sdn Bhd & rakan ofis
www.vrekatravel.com.my bersama dengan dutanya Ustaz Shukri ..(x ingat nama penuh..tapi dia selalu masuk tv ;) )
ni masa transit kat Airport Dubai selama 3 jam sebelum penerbangan seterusnya  ke  Madinah...
Alhamdulillah ,  abah ok cuma letih kot bukan apa risau dia tak sihat sangat....

 Emirates....

makan... dalam flight...sedap juga...mak punya (kiri)
mak tegur..gambar makanan pun nak ambil ke.....
sekarang kalau keluar makan ke...mak pulak tanya tak mau amik gambar dulu ...hihihi

bilik hotel di Madinah... (Hotel Durrat Taba)
bilik air kongsi dengan bilik sebelah....
Alhamdulillah...
tiada kusangka...rezki dari Allah...
dan tak lupa kepada mereka...
mudahan Allah memberikan semula kebaikan kepada semua.
****
....bersambung.....ngantuk..T_T

Assalamualaikum...selamat malam..InsyaAllah  jumpa di papar akan datang..daaa


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...