~

,

Saturday, 16 August 2014

SAMBAL SOTONG CILI PADI

Assalamualaikum...(^_*)~

Annyeong Hasaeyo.....



Sumber resepi : Facebook Resepi Kek & Biskut Raya. :) tq

SAMBAL SOTONG CILI PADI

Bahan-bahannya:-
300gm sotong (dibersihkan dan dipotong kecil)
10-15 biji cili padi (ikut kepedasan yang diingini) *dikisar
1 labu bawang merah *dikisar
3 ulas bawang putih *dikisar
1/2 inci halia  *dikisar
1 batang serai  *dikisar
1 biji tomato *dikisar
2 sudu besar santan pekat atau susu cair
Garam
Gula
Minyak untuk menumis

Langkah cara pembuatannya:-
1. Tumis bahan-bahan kisar sehingga kering air dan pecah minyak.
2. Masukkan santan/susu cair, gula garam ke dalam bahan tumisan. Kacau rata dan masak lagi sehingga kering airnya.
3. Akhir sekali masukkan sotong dan sesuaikan rasa. Setelah sotong masak boleh diangkat dan dihidangkan. Siap.


nyum...nyumm...yummy...sotong.....

Cuba tau...

(@_@)~ Annyeonghi..

Sunday, 10 August 2014

Serunding Ikan

Assalamualaikum...... ^^~

Annyeong Hasaeyo.... :DD

Macamana raya korang?...Meriah ke tidak ? 

Meriah ke tidak, bergantung kepada pembawaan masing-masing, kerana pada saya ianya tidak semestinya diukur dengan 'material' tetapi kemeriahan itu dirasai apabila kita dapat berkumpul bersama keluarga tersayang terutama sekali dengan kedua ibubapa kita.

Raya kalau tiada juadah raya, rasanya tak lengkap raya kita...ya ke tidak? Hrmm boleh kata hampir semua kuih-muih di rumah mak, adalah home-made by Cik Purple...kalau adapun yang beli sebalang dua sahaja.

Biasanya saya rajin buat kuih saja tapi tahun ini sudah ada peningkatan sebab buat julung-julung kalinya, saya bikin serunding okeh!!... Sedap ke tidak, itu belakang cerita :).
Walaupun hanya serunding ikan, kini baru ku tahu getirnya nak bikin serunding...letih nak kacau ..

Bikin seminggu selepas raya...hahaha.. biaq pi la, janji cheq cuba..



Jom tengok resepi...

Sumber resepi:-
Serundingsedapkelantan.blogspot.com
Sepipayaku.blogspot.com (kak Rose) 

terima kasih sebab sudi kongsi resepi :)


SERUNDING IKAN CIK PURPLE

Bahan-bahannya:-
1/2 kg ikan (direbus dan ditumbuk atau blend) ~ saya guna ikan kembung
1 1/2 cawan pati santan ~ saya tak letak sebab terlupa
#2 keping asam keping ~ ni pun saya tak letak juga (saya ganti dengan air asam jawa)
# 2 sudu teh garam
# 2 sudu teh gula
Minyak untuk menumis

Bahan kisar:-
15-20 tangkai cili kering (rendam / rebus dulu)
15 biji cili merah ~ saya tak letak
2 batang serai
2 in halia
2 ulas bawang putih
*saya tambah 2-3 labu bawang merah/besar

Cara membuatnya:-
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar. Masak hingga pecah minyak. Kemudian masukkan air asam jawa, gula serta garam secukup rasa. (kalau korang nak ada santan bolehlah dimasukkan sekali.
2. Akhir sekali masukkan isi ikan tadi, kacau sehingga kering dengan menggunakan api sederhana.
3. Siap masak sejukkan dan boleh disimpan dalam bekas. :)







Alhamdulillah.. cheq berjaya, bikin serunding sendiri..

Tentang rasa, masing-masing citarasa...apa yang penting.. BERJAYA!!!

hahaha..

Cuba jangan tak cuba....


Jumpa lagi...


Annyeonghi (@_@)~

Saturday, 9 August 2014

AYAM GORENG BEREMPAH

Assalamualaikum semua... :)

Annyeong Hasaeyo ^^~



sumber resepi :-
aziejaya.blogspot.com
mylovelyfamily-ana.blogspot.com

AYAM GORENG BEREMPAH

Bahan-bahannya:-
1/2 ekor ayam (potong kecil ~ ikut suka nak potong berapa)
Garam secukup rasa
Daun limau purut - dicarik-carik halus
(nak tukar letak daun kari pun boleh)
1-2 sudu besar serbuk kari ayam
sedikit serbuk cili - optional
Minyak untuk menggoreng

Bahan kisar halus:-
2 sudu besar biji ketumbar
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh jintan manis

Bahan kisar kasar :-
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai
2 inci halia
2 inci lengkuas
2 inci kunyit hidup atau gantikan dengan serbuk kunyit

Langkah cara penyediaannya:-
1. Basuh ayam dan potong kecil. Toskan.
2. Campurkan bahan-bahan kisar, serbuk kari, daun limau dan ayam. Gaul rata.
3. Perapkan lebih kurang selama 1 jam atau lebih. (perap lama lagi sedap, supaya rasa rempah dengan ayam lebih mesra).
4. Goreng dalam minyak penuh dengan api sederhana. Dah masak atau garing, angkat dan toskan. Angkat sekali rempah-rempah yang dah jatuh ke dasar kuali. Siap.

** tapi aku tak perap lama..sebab lapaq sangat-sangat dah..

bahan kisarnya - 'terkisar halus huhuhuhu'


lapar sangat... cukup ayam goreng + ulam timun+sambal belacan +air ribena

keesokkan harinya...bikin nasi lemak

Kepada yang memang jarang memasak lauk pauk seperti hamba, bolehlah mencuba resepi ini ya...


Sampai jumpa lagi...

daa (@_@)~

Saturday, 2 August 2014

ASAM PEDAS IKAN PARI

Assalamualaikum (@_@)~

Annyeong Hasaeyo.....

kesukaanku... pertama kali bikin sendiri


Sumber resepi :
cahayahidupku2569.blogspot.com
rohaisha.blogspot.com

terima kasih semua :)

ASAM PEDAS IKAN PARI

Bahan-bahannya:-
600gm ikan pari
1 batang serai - dititik
4-5 tangkai daun kesum
2 batang bunga kantan
1 1/2 sudu asam jawa }campur untuk
400 ml air } air asam jawa
300 gm kacang bendi  - dibersihkan dan dihiris pangkal dan hujung
60ml minyak
garam secukup rasa
gula jika perlu

Bahan kisar:-
15-20 tangkai cili kering - direndam/rebus
1 kiub belacan -dibakar
1/2 sudu teh jintan manis } disangai dan ditumbuk (tapi 2 bahan ni saya tak letak)
1/2 sudu teh jintan putih }
5 biji lada hitam - ditumbuk
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih

Cara membuatnya:-
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar bersama serai sehingga wangi dan terbit minyak.
2. Kemudian masukkan kacang bendi.
3. Masukkan air asam dan ikan. Masukkan juga bunga kantan dan daun kesum. Masak sehingga mendidih.
4. Letakkan garam dan kacau sekali -sekala.
5. Bila dah masak bolehlah diangkat serta dihidangkan bersama nasi. nyummm...


hari kedua : menu lauk yang sama.....




 Saya budak baru belajar....

Selamat mencuba semua...

Jumpa lagi...

InsyaAllah...

(@_@)~




Friday, 1 August 2014

PAVLOVA

Assalamualaikum...semua :)

Annyeong Hasaeyo... ^^~

Apa khabar? Semuga kita diberikan kesihatan yang baik agar kita dapat mempertingkatkan lagi amalan kita sebelum kembali kepada-Nya.

Sudah lama saya tak 'berpavlova'. Dulu pernah buat tapi hasilannya tidak berapa menjadi. Kecewa..ya sudah pasti kecewa, seperti tidak mahu bikin pavlova lagi. Tapi keinginan mengatasi segalanya.

Akhirnya hari ni, mood pavlova kembali terjalin...kikiki~



Jom tengok resepinya.

Sumber resepi : dari Kak Azlita Masam Manis, terima kasih kak atas pengkongsian resepi :)

PAVLOVA CIK PURPLE

Bahan-bahannya:-
4 biji telur putih
1 cawan gula halus (kak Ita kurangkan 3/4 cawan, saya pun sama)
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh cuka makan

Bahan hiasan:-
Whipping Cream
Buah-buahan ~ikut suka
Jem ~ ikut suka
*hiasan ikut suka hampa la macamana pun, ikut kreativiti masing-masing

Cara membuat Pavlova Cik Purple kita:-
Loyang/Oven
1. Sediakan loyang dan baking paper.
2. Lorekkan corak bulat dan terbalikkan kertas. (masa ini ikut kreativiti masing-masing ya)
3. Panaskan oven pada suhu 170'C. Tetapi nanti bila dah masukkan adunan pavlova, suhu diturunkan kepada 100-120'C.

Pavlova
*Rasanya semua orang pasti tahu kalau nak buat pavlova kena pastikan bekas yang digunakan bersih dari kotoran dan air.
* Putih telur juga kena pastikan tiada langsung kuning telur tau :)

1. Dalam bekas bersih, pukul putih telur dengan kelajuan maksima sehingga gebu.
2. Masukkan gula sedikit demi sedikit dan pukul sehingga kental.
3. Masukkan tepung jagung.
4. Dengan gunakan spatula/senduk masuk esen dan cuka dan kacau. Kaup balik.
5. Letakkan adunan di atas kertas yang kita dah tandakan bulatan tadi. (pastikan adunan tidak terlalu tebal atau terlalu nipis.
6. Masukkan pavlova dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu dan turunkan suhu kepada 100-120'C. Bakar selama 1 jam atau sehingga permukaan kering dan keras.
7. Selepas itu, tutup oven dan biarkan pavlova dalam oven dengan merenggangkan sedikit pintu oven sehingga sejuk dan kering sepenuhnya.


Hiasan:
1. Pukul whipping krim sehingga kental dah letakkan di atas pavlova seterusnya bolehlah dihias mengikut citarasa masing-masing.
2.Siap untuk dijamu atau disejuk terlebih dahulu.








Walaupun hasilnya masih belum 'mengthumb-upkan' diri sendiri.... tapi ianya masih boleh dimakan ~ngeeee~...


tarak apa.... cuba lagi ...chaiyok!!! aja aja fighting....gambatte!!!


Jumpa lagi... (@_@)~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...