Tuesday 18 February 2014

KEK LOBAK a.k.a Carrot Cake LAGI!!!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......

Selamat Malam.....

Annyeong Hasaeyooo.......... mesti ada orang cakap...apa da...asik anyeong...anyeong... hrmmm .. :P bluek..! .. masing-masing la kan...

Malam ini, mode, 'membaking' mai lagik... ini pun sabit ada baki cream cheese frosting ... kalau dak, malas gak.... anak tekak lapaq pun ya...

Banyak pulak bunyi adik aku nih! ... 'ko tak de kek lain ke nak buat' .... aikkkk! seingat-ingat aku, ni baru kali kedua aku bikin kek lobak ni...

Lagipun, yang nak bikin tu, bukankah aku?...

Eleh....nanti dia juga nak sebat...kikikiki~

Errrmm sambil aku menulis ni, dah terbau-bau dah aroma dari #ovencomelku itu..

Tapikan korang, kali ini aku guna resepi dari Cik Mat pulak...

Supaya memudahkan korang, aku dah salinkan semula resepi dari blog Cik Mat, cuma kalau korang nak tengok resepi yang aku terai sebelum ini, cer klik sini..

Jemput baca resepinya ya ;)


Kek Lobak a.k.a Carrot Cake Lagi...

Bahan-bahannya:-
1 cawan tepung gandum*
1 sudu teh baking powder*
1/2 sudu teh soda bikarbonate*
1/2 sudu teh garam *
1 1/4 sudu teh serbuk kayu manis *
(semua yang bertanda * diayakkan bersama)
2 biji telur gred A
3/4 cawan minyak jagung
1/2 cawan gula perang/ kastor
1 1/4 cawan lobak diparut (perah airnya)
1/2 cawan nenas dalam tin (aku tak bubuh pun)
1/2 cawan kelapa kering ( ni pun aku tak bubuh)
1/2 cawan walnut cincang

Langkah-langkah pembuatannya:-
1. Panaskan oven pada suhu 175'C.Griskan loyang saiz 8in dan alaskan dengan kertas minyak.
2. Goreng walnut tanpa minyak hingga wangi dan ketepikan. (langkah ni aku tak buat juga ...hihihi)
3. Sangai/goreng tanpa minya kelapa ya..(kalau korang nak letak la.. goreng sehingga sedikit perang tau, kata Cik Mat)
4. Satukan gula, telur dan minyak, kacau gunakkan whisk. Kacau sehingga gula hancur dan sebati ya. Lebih kurang 3- 4 minit
5. Masukkan bahan ayak pula, guna spatula, gaul perlahan dan kacau hingga sebati
6. Kemudian masukkan lobak, walnut dan nenas atau kelapa tadi. Gaulkan sebati atau serata.
7. Tuangkan ke dalam loyang, dan bakar lebih kurang 55 minit hinnga 1 jam atau sehingga masak.

Cream Cheese Topping :-
70 gm mentega tanpa garam
125 gm cream cheese
1 sudu teh esen vanila
1 1/2 sudu besar gula icing (diayakkan dulu)

Cara :-
1. Putar mentega dan cream cheese sehingga sebati. Kemudian masukkan gula dan esen. Putar lagi sehingga gebu dan halus. Siap. Boleh digunakan untuk hiasan atas kek, ikut kreativiti masing-masing ya.

Gara-gara terralit menaip, tiba-tiba, hidung comel (jaga hati sendiri, takkan nak sebut kemek, cian dia) terhidu sesuatu.... hah! ambil kau... kek kat dalam oven.. 
Alhamdulillah..nyaris-nyaris nak hangit..

nipis hasilnya sebab aku 'ngelat' sikit, resepi Cik Mat suruh guna loyang 8'inci...
aku pakai loyang bape inci pun tak perasan, main ambil ja..

Selamat mencuba..

Happy Baking uolls......^^~

Assalamualaikum... & c. u...

No comments:

Post a Comment

,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...